ГД „ГРАЖДАНСКА РЕГИСТРАЦИЯ И АДМИНИСТРАТИВНО ОБСЛУЖВАНЕ” (МРРБ)
Като цяло Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване” (ГД „ГРАО”) се справи добре с функциите и задачите си в изборния процес. Формирането на избирателните списъци на основата на съществуваща правна уредба бе извършено задоволително. Проверката на подписите при регистрацията на партиите и кандидатските листи бе извършено акуратно и в срок. Проблематично е формирането на забранителните списъци, както и тяхното атакуване и заличаване на грешки в тях.
Проверката за двойно гласуване след изборния ден е доста бавна и затруднява решаването на дела пред КС за оспорване на изборния резултат. В бъдеще може да се помисли за поддържането на база данни за българските граждани извън страната по държави, с оглед предварително изработване на избирателните списъци като още преди изборния ден по-голямата част от българите бъдат включвани в тях.
Установените стандарти в областта на избирателните списъци изискват с помощта на съвременните информационни технологии поддържането на постоянни и актуални списъци, които позволяват всеки един гражданин да бъде включен в избирателният списък, при положение, че притежава активно избирателно право. Принципът е, че включването в избирателния списък не поражда избирателното право, а е следствие от него и го отразява коректно. Грешките и непълнотите в избирателните списъци трябва да бъдат сведени до минимум, а при положение че възникнат – да съществува законово установен механизъм за тяхното отстраняване. Във всички случаи следва да бъде гарантиран съдебен контрол върху действията на администрацията с оглед на това всяко лице, което има избирателно право да бъде вписано в избирателния списък. Актуален проблем в българските условия е възможността на избирателите да атакуват по административен и съдебен път тъй наречените забранителни списъци.
ОБЩА СТОЙНОСТ НА ИНДЕКСА ЗА ГД „ГРАО”: 50 |
|||
Индикатор |
Съставни компоненти на индикатора |
Стойност (от 0 до 100)
|
Кратка мотивировка на стойността |
ЗАКОННОСТ 50 |
политическа неутралност |
100 |
ГРАО демонстрира пълен политически неутралитет осъществявайки функциите си в изборния процес. |
съдебен контрол |
0 |
Липсва механизъм за съдебен контрол върху участието на ГД ГРАО в изборния процес. |
|
РЕСУРСИ 62,5 |
финансова обезпеченост |
50 |
Не е ясно дали се обезпечава чрез прехвърляне на ресурси от други дейности на принципала или от целево финансиране за провеждане на изборите. |
професионализъм |
75 |
Няма данни за допуснати грешки в изпълнение на дейността, но не бе предложен адекватен механизъм за предоставяне на информация относно включването на граждани в списъците за регистрация на кандидати. |
|
ПРОЗРАЧНОСТ 25 |
публичност |
25 |
Кампанията за публичност бе сведена само до предвидени по закон справки, които гражданите могат да направят. |
обществен контрол |
25 |
Не съществуват специални механизми за обществен контрол, като дейността на ГД ГРАО остава извън обхвата на наблюдателите на изборния процес. |
|
ЕФЕКТИВНОСТ 62,5 |
срочност |
50 |
Проверките на подписите в списъците за регистрация на кандидатите бяха извършени в срок, но дефицит остава сравнително бавната проверка за двойно гласуване след изборния ден. |
резултатност |
75 |
Организацията на изборния процес не регистрира съществени проблеми с избирателните списъци. |
Виж още...
-
27.03.2013 Проверка на подписки за участие в изборите на независими кандидати
-
18.03.2013 Проверка на списъците с имената, ЕГН и подписите на избирателите
-
17.03.2013 Заличаване на лица в избирателните списъци
-
17.03.2013 Заличаване от избирателните списъци на лица, изтърпяващи наказание лишаване от свобода
-
30.03.2013 Проверка на списъците за участие в изборите, представени от партиите
-
12.04.2013 ТЗ на ГД ”ГРАО” извършва проверки на подписките за независим кандидат за народен представител
-
26.04.2013 Заличаване на лица от избирателните списъци за гласуване в Република България
-
26.04.2013 Повторно заличаване от избирателните списъци на лица изтърпяващи наказание лишаване от свобода
-
26.04.2013 Заличаване на лица в избирателните списъци, които са заминали извън България не по-малко от 2 месеца преди изборния ден
-
29.04.2013 Заличаване на лица от списъците по постоянен адрес
-
29.04.2013 Включване на избиратели в избирателните списъци по настоящ адрес
Новини
-
Проверка в регистър на ЦИК за неправомерно използване на лични данни
15.04.2014 г. -
Позиция на Асоциация “Прозрачност без граници” относно правилата за работа на Обществения съвет към Централната избирателна комисия
03.04.2014 г. -
Оценка на процедурата по избор на нова Централна избирателна комисия
23.03.2014 г. -
Позиция на Асоциация „Прозрачност без граници” относно избора на нова Централна избирателна комисия
10.03.2014 г. -
Отворено писмо на Асоциация “Прозрачност без граници” във връзка с обсъждането на Изборен кодекс
12.02.2014 г.